Wanneer je door de Belastingdienst als schijnzelfstandige wordt gezien heeft dat grote gevolgen. Jouw opdrachtgever kan een boete krijgen en achteraf sociale lasten moeten betalen en jij riskeert ook een boete en kans dat je eerdere toegepaste aftrekposten moet terugbetalen. In deze blog leggen wij je met 7 tips uit hoe je schijnzelfstandigheid kunt voorkomen als zzp'er.
Voordat ik start met de tips, check eerst even of je wel of niet wordt gezien als ondernemer voor de Belastingdienst.
1: Maak gebruik van de juiste modelovereenkomsten
De Belastingdienst heeft standaard modelovereenkomsten op haar website staan die je als basis dient te nemen bij een opdracht. Ga je aan de slag met deze modelovereenkomsten dan verklaar je onder meer dat je zelfstandig zult werken, niet onder leiding staat en dat je de juiste verzekeringen zelf regelt. Let wel op dat deze overeenkomsten niet heilig zijn. Werk je in de praktijk op een andere manier dan vastgelegd in de overeenkomst dan kun je geen rechten aan de overeenkomst ontlenen. Het is dus niet zo dat je vrij wordt gewaard van schijnzelfstandigheid bij het tekenen van deze overeenkomst. Twijfel jij of de inhoud van een overeenkomst wel in jouw voordeel is, laat deze dan checken door een jurist.
2: Werk zoveel mogelijk rechtstreeks
Probeer zoveel mogelijk rechtstreeks te werken bij de opdrachtgever. Stel dat je stopt bij een werkgever en dan via een bemiddelingsbureau hetzelfde werk bij een vergelijkbare opdrachtgever gaat doen, getuigt dit niet echt van ondernemerschap. Ga zelf zoeken naar werk en actief netwerken. Mocht je niet rechtstreeks kunnen werken als zzp’er let dan goed op wat er in de overeenkomst staat. Het valt mij op dat bemiddelingsbureaus steeds vaker in hun contract opnemen dat jij de boete en sociale lasten (deels) zelf moet betalen mocht het bemiddelingsbureau gecontroleerd worden. Accepteer dit niet! Ga voor zuivere bemiddeling, bepaal zelf je tarief, stel zelf je facturen op en stuur ze zelf naar de opdrachtgever. Gebruik een bemiddelingsbureau alleen als "matchmaker".
3: Verzeker jezelf
Zorg zelf voor je verzekeringen zodat je zelfverzekerder op de werkvloer staat. Een echte ondernemer neemt zelf de risico’s en bepaald zelf wat te verzekeren en wat niet.
Als opdrachtnemer heb je meer plichten dan rechten!
4: Draag je zelfstandigheid uit
Stel jezelf op als ondernemer. Zorg dat je zelfstandig je werk uitvoert, op jouw manier en voorkom dat de gezagsverhouding neigt naar een werkgever- werknemer situatie. Natuurlijk maak je goed afspraken met je opdrachtgever, echter als opdrachtnemer ben jij aan zet om de afspraken na te komen die je in de overeenkomst hebt vastgelegd. Jij bepaald hoe je de opdracht vorm geeft, niet jouw opdrachtgever in de basis.
Verwacht geen kerstpakket of personeelsuitje. Natuurlijk stuur jij jouw beste opdrachtgevers dit jaar zelf een kerstpakket.
5: LET OP JE TAALGEBRUIK. DENK ALS ONDERNEMER
Veelgemaakte "fouten":
- Je ontvangt als zzp’er geen uurloon maar een uurtarief
- Je hebt als zzp’er geen werkgever of baas maar een opdrachtgever
- Vakantiegeld bestaat niet als zzp’er
- Je ontvangt geen salaris maar een ondernemersbeloning
- Als ondernemer heb je geen recht op ORT (onregelmatigheidstoeslag)
6: Gebruik je eigen spullen
Regel je eigen vervoer, gebruik je eigen gereedschap en materialen. Laat visitekaartjes drukken en draag werkkleding met je eigen logo. Zorg voor een goed profiel op LinkedIn, bouw een website en sluit je aan bij een ondernemersclub om de Belastingdienst te laten zien dat jij er alles aan doet om zoveel mogelijk zelfstandig te werken.
7: Streef naar meerdere opdrachtgevers
Een groot misverstand is dat wanneer je 3 opdrachtgevers of meer hebt je automatisch ondernemer bent. De wetgeving rept niet over het aantal opdrachtgevers. Het is de manier hoe je werkt bij een opdrachtgever die bepaalt of je wel of niet als ondernemer wordt gezien. Zo kan een IT'er die 1 jaar doet over de algehele ombouw van de IT van een bouwbedrijf prima een jaar lang dezelfde klus doen. De medewerkers van het bouwbedrijf kunnen dat niet. Maar als een timmerman weggaat bij een bouwbedrijf als werknemer en bij hetzelfde bouwbedrijf een jaar lang als zzp'er aan de slag gaat valt dit niet uit te leggen.
Om te voorkomen dat zzp'ers 99% van hun omzet bij 1 klant maakt en 1% van de omzet bij twee of meer andere klanten, is de 70% regel bedacht. Het komt erop neer dat je niet meer dan 70% (of meer) van jouw omzet bij één klant mag behalen. Tenzij je dit heel goed uit kunt leggen. Je dient niet alleen 3 of meer klanten te hebben, maar de omzet vanuit die klanten dient ook goed verspreid te zijn. De 70% regel is dus een regel die bovenop de '3 of meer' klanten regel gekomen is. Het is de bedoeling dat jij binnen jouw ondernemerschap voldoende klanten hebt én ook je omzet voldoende spreidt.
Conclusie
Ondernemen is geen geplaveid pad. Je bepaalt zelf de richting die je opgaat als ondernemer. Krijg je het gevoel dat je meer werknemer als ondernemer bent bij een opdrachtgever, vraag jezelf dan af of je nog wel op het goede pad zit. Neem eens een andere afslag.